onsdag 18. juni 2008

HJEM

Jeg skal hjem til Norge på torsdag. Altså I MORGEN!! Og nå skal jeg hjem for alltid!
Det er veldig lenge siden jeg har blogget...tror ikke noen leser anyways:p
Men tenk...til jul og i vår skulle jeg bare hjem for en liten periode og skulle tilbake til York...men nå er det for alvor..jeg skal aldri mer tilbake..trist...Det har vært så utrolig bra her den siste tiden..Men blir koselig å komme hjem også da...se alle igjen:D

Hvis noen der ute tenker på å gjøre det samme som meg, så synes jeg virkelig de skal gjøre det;) Jeg anbefaler virkelig å ta et år her i York med heltberg.
Her er en link til hjemmesiden deres: http://www.heltberginternational.no/

nå kommer jeg sikkert ikke til å blogge mer, siden året i England er omme...
Sooo good bye for now...and have a nice life:)

mandag 5. mai 2008

Skinny girls

Visste du at...

=
Hvorfor spiser engelskmenn hva de vil uten å legge på seg?!?! Jentene på college propper i seg potetgull og sjokolade hver dag til lunch, men de er likevell syltynne...Jeg er meget usikker på om jeg i det hele tatt har sett en engelsk person spise en frukt? Og pommes frites er en essensiell del av den engelske middagen. Mens vi norske spiser frukt og grovt brød og blir aldri tynne:/ Dette strider jo mot alt det ernæringsekspertene sier, men det er altså slik det er.

Så, strever du etter å få den perfekte kroppen; gå på den engelske dieten! En pakke potetgull både til frokost og lunch. Og ikke glem sjokoladene du må spise mellom timene. Pommes frites er også noe du må spise hver dag. Frukten kan du bare glemme! Gjør du dette, blir du tynn:)

Personlig er dette en diet jeg ikke hadde klart. Vil ikke forsøple kroppen min på den måten...

torsdag 1. mai 2008

Can't Speak French

Mens dere hjemme i Norge var ute å feiret natt til 1. mai, satt jeg inne å øvde til spansk eksamen...Noen setter sine fornuftige prioriteringer litt høyere enn andre! Neida...hadde nok vært ute med dere, hadde jeg vært i Norge...men det er jeg ikke, og i England har man ikke fri 1.mai, men første mandag i mai isteden for. Det er jo smart for da får man alltid fri, selvom 1.mai er i helgen:) Så da blir det vell en tur ut på søndagen

Om bare to uker er det 17. Mai! det blir utrolig rart å ikke være hjemme da...Men selv om jeg er i england, betyr ikke det at jeg ikke skal feire 17.mai! For noen dager siden var jeg og andrea å planla 17.mai feiring med en sånn mann på college. College pleier å markere denne dagen til ære for oss norske:) Norway Day, yey! Siden 17. er på lørdag, skal vi få kaker, is, brus, pølser og reker på fredag 16 mai. De skal ha bilder av norsk natur på skjermene rundt om college og vi skal få lov til å ha ordentlige 17mai leker i uteområdet:) Lørdag 17. mai blir'e party! Vi har ikke helt bestemt hva vi skal, men feiring blir det!

vet ikke om dette er natt til 1. mai, men det kunne vært det! På Oksvald et par år tilbake

fredag 25. april 2008

Jee...

Im back! Lake District var helt OK. Ikke mye fritid...vi jobbet med skolearbeid fra 9am til 9pm. landskapet minnet meg litt om vestlandet...men det lignet også litt på amerika...jaja samma det. Jeg måtte sove på to mans rom med en jente jeg ikke kjente fra før...men det gikk fint! det var ikke mye fjell gåing, vi ble for det meste kjørt rundt i busser til dit vi skulle gjøre field work:p vi dro til små villages for å studere the rural - urban fringe..jee..ogsaa opp i fjellet for å studere plantene som vokser der og deres ecosystem. På kvelden loka man bare rundt. Biljard, bordtennis, snakking, poker...så på Chelsea-Liverpool kampen en av dagene, og for de som vet hva som skjedde i den kampen skjønner at jeg ble ganske så flau over å være norsk:p

Det gikk helt fint å være den eneste nordmannen:) torsdag, da jeg kom hjem, fikk jeg så vidt ordnet meg før det var rett på bursdagfeiring! Vi spiste først på en sushi restaurant, før vi dro UT! Vi fikk en del drinker spandert på oss, noe som gjorde oss totalt wasted! Ace, selve bursdagsbarnet, fikk tolv shots fra bartenderen, og vi fikk sjampis og lots of vodka! ute til tre, så var det rett hjem i taxi'n og college dagen etter. Livet er hardt=) Men i dag, selve fredagskvelden, fikk jeg slappe av:) Sist helg møtte vi faktisk noen nordmenn ute! altså ikke de nordmennene jeg reiser med, men noen andre. Norske militær gutter i luftforsvaret, som var plassert på en flybase utenfor york...det synes jeg var gøy, fordi før hadde jeg lyst til å bli pilot...hoho...

Dette ble litt mix egentlig, men her er bilder fra når jeg møtte familien i leiligheten i london:

sisters

Utenfor IMAX kino 8-)

søndag 20. april 2008

Klassetur

I morgen bærer det av garde til the Lake Distric! Jeg skal på field trip med alle som gjør AS Geography. Vi skal gjøre filed work som blandt annet innebærer å samle jord og ta prøver av det. Spennanes spennanes....Drar mandag og kommer hjem torsdag. Tror det blir litt leirskole aktig, bare at vi må jobbe!

Vi skal til Lake District, det eneste stedet de har litt fjell her i England..Vi så på bilder i timen her om dagen, og alle bare: oh thats so beautiful! men jeg bare: hmrf nothing compared to Norway lissåm... Det at jeg er den eneste norske som tar geografi kommer til å merkes på denne turen...dere tenker sikkert: hun er jo utvekslingsstudent, hun må tåle å være uten norske i fire dager. Da sier jeg: sant nok, men det er ikke alle engelske som er like koselige og åpne...og jeg er ikke vandt med å være uten norske i en hel uke. Men det er en bra sjanse til å bli kjent med flere på. Vet ikke hvem som går i de andre geografi klassene, er ikke sånn som i norge at man vet alle som går i parallell klassene osv. College er så stort vet du. Så en bra måte å bli kjent med de på.

Noe som var morsomt var når vi så på utstyrs listen. Vi må ha med regntøy, fleece, ul og hansker og lue osv..og de i klassen bare: I dont have any of these things! oh my god do we have to wear a hat? Jeg måtte le litt...de tingene er essensielle ting som finnes i alle norske hjem, enten du er fattig eller rik. Virket ikke som noen hadde vært på landet før. "are there gonna be wolfes there? and snakes? I cant go if there's snakes there. artig.

Når jeg kommer hjem er det rett på bursdagsfeiring til Ace:D

tirsdag 15. april 2008

Forerkortet er paa plass

Jeg sto nettopp paa oppkjoring!!!! forste forsok. Eg kan ikkje tru d...
Er saa stolt av meg selv:D I gjennomsnitt staar bare 40% av alle i england som prover:D og av alle de som kjorte opp samtidig som meg (ca. 7 stk.) var det bare JEG som sto:D
Og de sier at england er det vanskeligste landet aa kjore opp i!
Og og.!..neida nok skryting...Men maa gi meg selv et klapp paa ryggen:D

søndag 13. april 2008

Dublin

Etter to dager på college etter ferien tok vi oss noen dager fri til. Jeg, madeleine, ingrid og ellen tok en liten jentetur til Dublin:) Strobyferie er utrolig slitsomt, men veldig gøy! Vi bodde på et hostel i sentrum og i løpet av de dagene vi sov der deltle vi rom med flere forskjellige mennesker. Første natten da vi kom hjem var det en ekkel man som hadde lagt seg i sengen til Madeleine:p Vi bodde også med et rart par fra Frankrike som ville ha oss med på hundeløp. hehe...den andre kvelden da vi kom hjem og skulle vorse litt før vi skulle ut igjen, hadde det kommet en jente fra California. Hun dro helt alene og hadde tenkt til å legge seg for å sove...for at vi kunne ha litt musikk til vorset vårt og for å være litt snille inviterte vi hun med ut. Og det ville hun gjerne. Jeg må si det er mange merkelige mennesker på hosteller ...men denne ferien var ikke ment for å sove, men for å ha det gøy! så det gikk fint...

Vi tok også turen til Guinness øl fabrikken/museet. Spennende...selv om jeg ikke er så glad i øl:p Vi fikk smaksprøver, og på slutten gikk man opp i en bar med panorama utsikt over hele Dublin og fikk en pint med Guinness. Jeg, som er den eneste som kan drikke lovlig klarte ikke drikke mer enn et par slurker...mens de andre mindreårige helte innpå:p Guinnes har de brygget siden 1759 så mye historie;)

Vi brukte mye av tiden på å spise...flittige cafè og restaurant besøker=) da vi dro hjem, var flyet forsinket et par timer, så vi måtte ta taxi fra Leeds til York fordi vi ikke rakk siste bussen fra flyplassen...På flyet satt vi ved siden av en golf club med middelaldrende menn som hadde drukket litt for mye guinness:p de skremte oss med at de var terrorister på flyet..og det som var ganske ille var at det satt et par menn fra midtøsten med turbaner bak oss og de engelske bare "kick them out" "de kommer til å kapre flyet! osv..." det var helt respektløst og fordomsfult...

Denne mannen var syykt morsom på dette instrumentet...tror ikke det var ment for å være morsomt, så derfor var det ganske morsomt:D musikken minner meg om Titanic når de danser nede i 3.klasse:) have a look;)